8.7. klo 7.00 irtosivat Tallun köydet Haapsalun satamassa.
Ajettiin moottorilla vastatuuleen. Luoviminen ei tuntunut järkevältä. Matka
joutuu nopeammin suorinta reittiä koneella. 30 mailin matka tehtiin kuudessa
tunnissa. Perillä Kuivastussa olimme klo 13 aikoihin.
Kuivastu on pari vuotta vanha vierassatama hyvine
palveluineen. Kuivastun satamaan kulkee autolautta Virtsusta ja liikenne on
vilkasta. Kuressaareen menevä liikenne kulkee Kuivastun kautta. Alkuun
ajattelin, että taitaa olla rauhaton paikka. Tuli mieleen Hailuodon Huikun lauttaranta,
jossa käy sellainen härdelli ja kolina lautan kulkiessa, että siellä on todella
mahdotonta nukkua. Huoli oli turha. Lauttaliikenne ei mitenkään häirinnyt
vierassatamassa oloa.
Tuuli yltyi iltaa kohden. Satama alkoi täyttyä ripeään
tahtiin, niin kuin aina, kun kovia tuulia on tulossa. Tuulen voimistuessa alkoi satamassa näkyä vauhtia ja
vaaratilanteita. Pari isoa
saksalaista purjevenettä oli kylkikiinnityksellä aallonmurtajan laiturissa. Mereltä tuli 50 jalkainen sininen Ad Hoc niminen vene, joka
oli pyrkimässä toisen saksalaisen veneen kyljelle. Vene peruutti ja jostain
syystä veneen kapteeni lisäsi tehoja niin, että vene peruutti täyttä vauhtia
toisen saksalaisen kylkeen.
Kuului kamala ääni. Niskakarvat nousivat pystyyn, sen verran
siinä säikähti. Auttajia alkoi nousta kuin sieniä sateella veneiden
sprayhoodien alta ja Ad Hoc autettiin toisen veneen kylkeen kiinni. Sen jälkeen
alkoi armoton vaurioiden tarkastelu. Roikuttiin veneitten reunoilta ja
siliteltiin kylkiä, josko sieltä löytyisi koloja. Loppujen lopuksi molempien
veneiden miehistöt istuivat lasi kourassa sovintoa tekemässä toisen veneen
sitloodassa. Ilmeisesti sopu löytyi. Ainakin satama rauhoittui.
Täälläkin oli sauna, mikä oli pelastus minulle. Pääsin
välillä lämmittelemään saunaan. Sain neljännen kerran käydä kylmässä suihkussa
tällä reissulla. Viron vierasvenesatamissa on aivan liian pienet
lämminvesivaraajat. Lämmin vesi ei riitä täydessä satamassa kaikille.
Kävimme iltakävelyllä katselemassa ympäristöä ja löysimme
satamasta noin kilometrin päästä infotaulun, jossa kerrottiin munakiviteestä
eli mukulakivitiestä, joka on rakennettu ennen ensimmäistä maailman sotaa
tykkien kuljettamista varten. Se oli yksi osa Pietarin puolustusta. Tie on
kolme kilometriä pitkä ja 8 metriä leveä. Tie oli rakennettu aikanaan
paikallisten voimin ja täytyy kyllä sanoa, että hyvää työtä ovat tehneet. Tie
oli uskomattoman tasainen ja reunakiveys lähes viivasuora. Tie on edelleen
käytössä. Kuvan olen lainannut Eestin muinaismuistosivulta. Meidän kaikki alkumatkan
kuvat menivät merenpohjaan Hällevikin satamassa.
Satamassa ehdimme vielä seurailemaan saapuvia veneitä.
Aallonmurtajan takaa tuli tutun näköinen vene. Helsinkiläinen s/y Beba saapui
satamaan. Olemme tavanneet miehistön edellisellä matkalla Kalmarissa. Olimme vierekkäin samassa laiturissa. Se on harvinaista, koska Degerö 35 veneitä on
tehty vain 27 venettä ja suomessa on vain muutamia. Beban kippari kertoi, että he tulivat Ruhnun
saarelta. Olivat olleet Kuivastussa muutamaa päivää aikaisemmin. Eihän se
sitten mikään ihme ollut, että satamakapteeni kysyi meiltä rantautuessamme,
että olimmeko olleet aikaisemmin satamassa.
Seuraavana päivänä oli tuulta 12–14 m/s ja vastaisesta.
Jäimme odottelemaan tuulen kääntymistä. Olikin sopiva ilma veneen siivoukseen.
Moi!
VastaaPoistaLueskelin teidän matkakertomusta, mutta se näyttää jäävän kesken - siis kertomus - ei ilmeisesti kuitenkaan matka. Voihan se olla jokin tekninenkin ongelma. Me hommattiin viime keväänä vene Italiasta ja olemme tulossa tulevana kesänä Joonianmerelle ja syksyllä Sisiliaan. Olisi kiva kuulla missä seilaatte ja olla yhteydessä, joten laittakaapa sähköpostiosoite tulemaan. sakari.pekkala (välimerkki) gmail.com