lauantai 25. heinäkuuta 2015

Kuresaaren superviikonloppu

Kuivastusta lähdettiin 10.7. klo 7.50 jatkamaan matkaa kohti Kuresaarta. Aamu oli pilvinen.  Alkuun päästiin purjeilla, mutta tuuli tyyntyi ja loppumatka mentiin moottorilla. Mustat pilvet seurasivat meitä, mutta onneksemme ei saatu sadetta. Ei se kyllä olisi haitannut. Kun on kunnon sadevaatteet, säästyy kuivana kovassakin sateessa

Kuressaaren satamaan ajetaan kapeaa ruopattua väylää pitkin. Molemmin puolin väylää on ruoppaus jätteistä muodostunut pitkiä kapeita saaria. Nämä saaret ovat lintujen valtakuntaa. Ensimmäisillä saarilla pesi merimetsojen yhteisö. Kun ajoimme väylää pitkin, pelmahti taivaalle satojen lintujen parvi. Ajoimme kauheassa kalankatkussa eteenpäin. Suorastaa yökötti se haju. Seuraavilla saarella asusti lokit. Keskenkasvuisia lokinpoikasia istui rannalla riveissä. Emolinnut kirkuivat ja lentelivät hädissään edestakaisin veneen ympärillä.

Perillä olimme viiden aikaan. Matkaan meni yhdeksän tuntia ja 48 mailia. Oli hienoa saapua taas Kuresaareen parin vuoden jälkeen. Piispanlinnan muurit aivan sataman tuntumassa tekevät paikasta jotenkin erityisen. Satamakapteeni toivotti meidät lämpimästi tervetulleiksi. Ruusut, joita kasvoi aivan laiturin vieressä, tuoksuivat vahvasti. Oli mukava olla taas maissa.

Satamassa on hyvät palvelut. Suihkut ja vessat siistit. Satamamaksu on 25 euroa. Satamassa on ravintola ja kaupat ovat lähellä. Illalla teimme pikakäynnin kaupungissa maidon ostossa. Säiden katsomisen ja suihkun jälkeen uni maistui.

11.7. aamu oli aurinkoinen ja lämmin. Puuron ja aamukahvin jälkeen lähdimme kaupunkiin. Kuresaari on viehättävä vihreä kaunis pikkukaupunki. Tänä viikonloppuna kaupungissa oli superviikonloppu. Monenlaisia tapahtumia oli pitkin kaupunkia. Näkyvin oli ehkä Viron pelipäivät. Joka puolella kaupunkia pyöri nuoria urheilijoita. Uimaranta oli täynnä lentopallon pelaajia.

Piispanlinnassa oli Saarenmaan museon 150 -vuotispäivät. Linnapäivillä ratsastettiin turnajaisia, ammuttiin tykillä, tanssittiin ja laulettiin keskiaikaisesti. Puistossa oli vanhojen moottoripyörien kokoontumisajot ja lisäksi oli myös Kirkkomusiikkipäivät. Huh huh olipa siinä tapahtumia kerrakseen. Kiertelimme kaupungissa ja piipahdimme kirkkoon, jossa joku urkuri harjoitteli ja pisti parastaan. Pakoonhan sieltä piti lähteä, aivan kauheaa soittoa. Ei ollut oikein meidän mieleen.

Sataman baarin terassilla Läti tuulemuusika orkestri, the Latvian Wind  Musik Orchestra, valmisteli konserttiaan. Olipa mukava istua ilta-auringon paisteessa ja kuunnella mukavaa swingiä.