perjantai 31. heinäkuuta 2015

Mön saarella tuulta pitämässä



27.7. klo 6.45 lähdimme Ystadista kohti Tanskaa. Oli pilvinen päivä ja tuulta 8 -10 m/s. Pääsimme heti purjehtimaan ja vauhtia oli yli 7 solmua lähes koko matkan. Samoihin aikoihin satamasta lähti 42 jalkainen ”Halperin Rassi” ja toinen isohko Hollannin lipun alla oleva purjevene. Matka joutui muodostelmassa mailin päässä toisistamme.  Loppumatkasta tuli eroa meidän häviöksi. Perillä nämä isommat veneet olivat reilusti ennen meitä. Oli mahtavaa menoa, pitkästä aikaa kunnon purjehdusta. Valkeat kalkkikivikalliot näkyivät kauas merelle. Maileja tuli 57.

 
Klintholm on tuttu satama edelliseltä purjehdukselta. Laituripaikkoja siellä on parisen sataa ja ne ovat kolmessa satama-altaassa. Yksi vapaa paikka löytyi pienimmästä altaasta. Paalukiinnitys oli meille hieman haasteellinen. Rantautuminen tahtoi mennä oululaisittain äpöstykseksi, sitä kun ei ole tullut paljon harjoiteltua. Pekka teki paalusolmut valmiiksi ja minä pujottelin toisen niistä mennessäni kiinnittämään keulaa. Fendarit olivat valmiina kyljillä. Viereisen veneen kapteeni huuteli, että ottakaa fendarit pois. Enhän minä enää siinä ehtinyt tekemään niille mitään. Jäätiin paalujen väliin jumiin fendareista. Pekka ajoi eteenpäin ja lepuuttajat pingahtelivat pois välistä. Ei siinä muuten mitään, mutta uudet puhtaan valkoiset lepuuttajat saivat hieman väriä paaluista. Aina sitä oppii uutta. Opetus tällä kertaa oli, paalupaikalle ajettaessa fendarit laitetaan vasta sitten kun vene on kiinni. Toinen köysi saatiin paaluun puoshaalla kurkottamalla.



Klintholmissa oltiin sitten pitemmän kaavan mukaan. Jouduttiin odottamaan tuulia viisi päivää. Tuulta oli enemmän kuin tohtori määrää. Välillä satoi kaatamalla. Tuli hyvä tilaisuus kirjoitella jäljessä olevia blogitekstejä.

Minua poltteli lähteminen koko ajan. Katselin lähteviä veneitä kateellisena. Aika alkoi jo tulla pitkäksi. Pekka oli lujana. Me ei lähdetä keikkumaan 15 metrin tuuliin, kun ei ole pakko. Joka päivä veneitä tuli ja meni, vaikka tuuli niin, että tukka meinasi lähteä päästä. Varsinkin saksalaisia vuokraveneitä lähti ja tuli melkein solkenaan. Huonoa tuuria, jos olisi vuokrannut veneen ja olisi pitänyt olla tuulen vuoksi satamassa koko vuokra-ajan.

Olikin mielenkiintoista katsella hurjia lähtöjä ja rantautumisia. Mielenkiintoisin lähtö oli Kokkolassa rakennetun FF 36 lähtö. Veneen nimi oli selvällä suomenkielellä Timantti. Nimensä mukaisesti, vene oli kuin timantti, upea kuin mikä. Kipparina toimi vanhempi mies ja gastina oli nuoria miehiä ja yksi nuori nainen. Vaikutti siltä, että kippari opetti nuorisoa, koska hän koko ajan ohjasi kaikkia tekemisiä. Jo paalujen välistä lähteminen oli melkoinen suoritus. Nuoret miehet seisoivat veneen laidalla litteät fendarit veneen ja paalujen välissä. Kauhea kirskunta kuului kun kippari kaasutteli ulos välistä. Tuuli painoi veneen lujasti paaluja vasten. Vene otti vauhtia satama-altaasta ja nosti reivatun ison jo altaassa ylös ja ajoi aallonmurtajan ohi nelimetrisiin aaltoihin. Olihan se hurjan näköistä touhua. Laiturilla seisoi pitkä rivi miehiä kuvaamassa lähtöä. Meidän ottama kuva ei ole kovin onnistunut, mutta antaa se kuitenkin vähän osviittaa siitä millaiseen keliin he lähtivät.


Aikaa kulutettiin kiertämällä katsomassa veneitä. Kuka oli tullut ja kuka lähtenyt. Pari suomalaista venettäkin havaittiin. Pekka bongasi isot vanhat purjelaivat ja kuvasi niiden rintavarustukset. 





 




 
Yhtenä päivänä teimme pitkän kävelylenkin maaseudulle. Suoratie vei isojen viljapeltojen vieritse. Eihän me kaupunkilaispurjehtijat tienneet mitä siellä viljeltiin. Oliko kauraa vai ohraa. Vai lieneekö vehnää. Maisema oli kaunis. Okran keltaiset eri sävyt vaihtelivat pitkin matkaa. Olkikattoiset isot maalaistalot olivat eksoottisen näköisiä. Yksi olisi ollut myynnissä. 

Paluumatkalla satamaan oli pienessä maitolaituria muistuttavassa kopissa tanskalaisia perunoita myytävänä 1,5 kilon pusseissa 20 kruunun hintaan. Raha vain purkkiin ja pussi matkaan. Oli todella hyviä pottuja. Harmi, kun ei ostettu enemmän. Illalla yritettiin käydä hakemassa lisää, niin koko koppi oli kadonnut.






Niin vain tuulet talttuvat aikanaan ja matala säärintama meni ohitse. Seuraavaa etappia suunniteltiin hartaasti. Päätimme mennä 70 mailia suoraan Heiligenhafeniin, jotta saataisiin aikataulua pikkuisen kiinni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti