Kun lähtöpäätös oli tehty, alkoi uurastus veneen kimpussa.
Veneenlaitto jäi kokonaan Pekan huoleksi. Minä tein 12 tuntisia työpäiviä ja olin
tiiviisti kiinni työhommissa.
Vene laskettiin veteen 9.5.2015. Veneenlaskussa sattui haveri. Nosturi heilautti
naapuriveneen meidän tutkamastoa vasten niin, että masto taipui vinoon. Silloin
ei vielä tiedetty miten tutkalle kävi.
Pekka jynssäsi veneen kuntoon ja alkoi tavaroiden rahtaus.
On uskomatonta kuinka paljon tavaraa veneeseen mahtuukaan. Vene piti varustaa
matkaa varten vaikka varsinainen lähtö on vasta heinäkuun alussa. Oli siinä
ajattelemista, mitä tarvitaan Espanjan purjehduksella. Onneksi meillä oli edellisen reissun perusteella jonkinlainen käsitys mitä
tarvitaan.
Pekka ja Jussi lähtivät 30.5.2015 viemään venettä Inkooseen aurinkopaneelien laittoa varten. Edellisellä reissulla jäätiin ilman sähköä Atlantille moottorivian vuoksi. Nyt ajateltiin, että turvataan sähkön saanti kaikissa olosuhteissa.
Ensimmäinen pysähdys oli Raahessa ja sen jälkeen
Tankkarissa. Sääennusteet lupasivat kovia tuulia ja keliä odoteltiin Kokkolassa
muutaman päivän ennen kuin matka jatkui Raippaluotoon ja sieltä taas tuulen
pitoon Vaasaan. Kolmen päivän päästä matka jatkui Kaskisiin. Porin Reposaaren
kautta Kustavin Lootholmaan. Rosalasta purjehdittiin Inkooseen. Matkaan meni
kaksi viikkoa, perillä Pekka ja Jussi olivat perjantaina 12.6.2015.
Oli ollut hyvä reissu, mutta kamalan kylmää. Pekka oli
varustautunut kesäpurjehdukseen yksillä pitkillä kalsareilla. Sen verran meni
matka pitkäksi, että Vaasasta oli ostettava toiset pitkät kalsarit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti