17.7. kännykkäherätys oli klo 6.30. Pekka pomppasi
kellon soitua sängystä, kuin pantteri pitkällä loikalla. Laittoi puuroveden
kiehumaan ja teki muita aamutouhuja, kunnes huomasi, että oli herännyt tuntia
liian aikaisin. Minä tuskin huomasin muuta kuin sen pomppauksen ja sitten sen,
että Pekka palasi sänkyyn jatkamaan unia sanoen, että väärä hälytys. Kännykkä
oli vielä Suomen ajassa. Tunnin päästä otimme saman uusiksi.
Puuron ja kahvin jälkeen lähdimme satamasta klo 7.55. Aamu
oli kaunis ja aurinkoinen. Tuulta ei juuri ollut ja ajoimme moottorilla.
Lisävauhtia otettiin purjeella. Meillä on tavoite, että matkaa tehdään noin 5
solmun vauhdilla. Jos purjeet eivät riitä, niin sitten otetaan konevoimia
apuun.
Perillä Karlskronassa olimme klo 15.15. Satama on aivan
uusi. Satamakonttori ja palvelurakennus olivat erikseen. Rakennukset kiilsivät
uutuuttaan. Vessat, suihkut ja sauna olivat siistit ja vettä sai ilman
erillistä maksua. Pesukoneita oli kolme ja jokaiselle koneelle oma
kuivausrumpu. Ne kuuluivat satamamaksun hintaan, joka oli 220 kruunua.
Lähdimme, kuten aina satamaan tullessa, maidon ostoon. Lähin
kauppa oli noin kilometrin päässä Åhlens tavaratalon yhteydessä. Valikoimaa
löytyi pitkästä aikaa kunnolla. Oli hieno ilma ja innostuimme kiertelemään
kaupunkia muutenkin. Karlskrona on kuuluisa useista Unescon maailman perintökohteista.
Se selvisi tällä reissulla.
Ensimmäinen oli keskustassa Suurtori. Torin
laidalla oli upea Fredrikskyrkan, joka oli rakennettu 1720 tai päätetty
rakentaa jo 1697, mutta rahapula ja sodat olivat hidastaneet rakentamista. Se
oli hieno barokkikirkko. Torin toisella laidalla oli Trefaldigshetskyrkan (The Trinity Church), jota sanotaan saksalaiseksi kirkoksi. Mahtava kupoli oli
todella hieno sisäpuolelta. Katto oli puuta ja se oli maalattu näyttämään kolmiulotteiselta.
Kirkkokierroksemme jatkui kohti keltaista kellotornia, joka ei ollutkaan kirkko
vaan Amiraliteetin kellotorni. Kävelimme kellotornilta kohti rantaa, josta
löytyi Amiraliteetin puukirkko. Kirkon edessä portaiden juuressa on vaivaisukko
Rosenbom. Emme oikein ymmärtäneet mikä siinä oli niin kuuluisaa, mutta turistit
kävivät ottamassa selfiekuvia tämän vaivaisukon vierellä. Parhaat ajoivat autolla tuhatta ja sataa ukon viereen ja ottivat kuvan ja häipyivät yhtä nopeasti. Kirkko ei ollut enää
auki ja tyydyimme kuvaamaan kirkkoa ulkoapäin.
Yöllä heräsin tuulen ulvontaan ja köysien narinaan ja
nykimiseen. Aallot loiskivat veneen perään niin, että paukkui. Nousin ylös ja
katsoin tuulimittaria. Tuuli oli 10 m/s suoraan takaa sataman
suuaukosta sisään. Kevyemmät naapuriveneet paukkuivat
ja nykivät vielä enemmän kuin meidän vene. Heiluivat ja poukkoilivat sinne tänne. Pekan mukaan tuulen piti olla vastakkaiselta suunnalta. Ajattelin,
että nyt on kyllä katsottu säät miten sattuu. Onneksi tuuli vaimeni
aamuyön tunteina ja sain unen päästä kiinni uudelleen. Aamulla Pekka vakuutti,
että ennusteet eivät olleet pitäneet paikkaansa.
18.7. syntymäpäivän aamu oli aurinkoinen. Aamupäivällä oli
hieman huoltohommia. Pesin koneellisen pyykkiä. Iltapäivällä menimme
Merimuseoon. Museo oli valittu Ruotsin vuoden museoksi. Hieno museo, mutta
minun mieleen jäivät kuitenkin parhaiten laivojen keulafiguurit ja merimiesten
tatuoinnit. Ne olivat jotain sellaista mitä en ole aikaisemmin nähnyt erillisenä näyttelynä.
Syntymäpäivää juhlistimme satamassa sijaitsevassa
kalaravintolassa Sjörök Spis & Bar. Tilasimme ”Catch of the day” annoksen, mikä
oli loistava valinta. Liharuoan mausteet kuulostivat sen verran eksoottisilta,
että päädyimme kalaruokaan Pekan allergian vuoksi. Viininä oli espanjalainen
Pruno 2013. Ruoka oli todella herkullista. En ole eläissäni syönyt niin hyvää
kalaa. Kastike oli suussa sulavaa. Jälkiruokana oli ravintolan omaa jäätelöä ja
tuoreita mansikoita. Tietysti kahvit ja konjakit kuuluvat asiaan ja kruunasivat
aterian. Istuimme ravintolan jälkeen vielä veneessä tunnelmoiden kynttilän
valossa ja nautimme lasillisen punaviiniä. Oli hieno päivä.
19.7. nukuimme pitkään. Iltapäivällä minä värkkäilin kuvia
iPadilta koneelle ja opiskelin blogin muokkaustoimintoa. Kirjoittelin tekstejä,
mutta vielä en saanut blogiin mitään aikaiseksi. Pekka meni vielä Merimuseoon katsomaan
edellisellä kerralla katsomatta jääneitä ulkopuolella olevia laivoja.
Kävimme hakemassa ruokavaraston täydennystä Hemköp kaupasta.
Meillä oli pitkä ostoslista mukana ja saimme valtavan tavaramäärän kuljetettua
reppujen lisäksi Tallinnasta hankkimalla vetokärryllä satamaan.
20.7. vuokrasimme polkupyörät satamatoimistosta. Piti
odotella pari tuntia, kun kaveri, joka tiesi missä pyörien avaimia pidetään, ei
ollut vielä tullut töihin. Siinä välissä kävimme venetarvikeliikkeessä kävellen
ja ostimme pari uutta lepuuttajaa. Yritimme saada kaasua, mutta ei löytynyt
sopivaa pulloa.
Yhden aikaan saimme kolmivaihteiset mummopyörät. Lähdimme
kiertämään Karlskronan Unescon maailman perintökohteita ja muutenkin
katselemaan kaupunkia. Ajoimme Trössön rantoja pitkin Stumholmen saareen, jossa
Merimuseo sijaitsee. Saaren eteläkärjessä on Bastion Kungshallin tykit ja
valkoinen majakka. Saarella on myös vanhat lentokonehallit, jossa on säilytetty
Lindbergin lentokonetta, kun hän on ollut käymässä kaupungissa joskus 1930
luvulla.
Matka jatkui Bastion Aurooralle, joissa seisoo amiraalin
rintakuva. Kävimme uudelleen amiraliteetin kirkossa. Nyt kirkko oli auki ja
sopivasti pääsimme sinne sateelta suojaan. Istuimme kirkossa ja Pekka joi
oikein kirkkokahvit sadetta pidellessä. Otimme hienoja kuvia kirkossa, mutta
valitettavasti kaikki kuvat menivät kameran mukana mereen. Kirkon parkkipaikan
tuntumassa oli Nils Holgerssonin kirjoittajan Selma Lagerlöf muistomerkki, jossa
pikkuriikkinen Nils juoksee kirjasta ulos.
Pyörien päältä näkee paljon laajemmin kaupunkia. Ajelimme
pyörillä vielä toisessa päässä kaupunkia. Ajoimme Ekholmen ja Saltön saarien
läpi Dragsön saareen, jossa oli iso leirintäalue. Paluumatkalla ostimme vielä
muutaman purkin maitoa Lidlistä. Eihän sitä taas tiedä mistä sitä seuraavan
kerran saa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti