tiistai 28. heinäkuuta 2015

Ystadissa hellettä ja kovia tuulia

24.–27.7.2015
Erittäin huonosti nukutun yön jälkeen heräsimme aurinkoiseen aamuun Simrishamnissa. Aivan satamalaiturin tuntumassa oli Tivoli, josta kuului hirveä musiikin jytke. Laitteista kuului kirkumista aina puolille öin saakka. Aivan tivolin vieressä paikallinen pursiseura piti purjehduskilpailun päättäjäispippaloita. Orkesteri soitti kilpaa tivolimusiikin kanssa, niin että vene välillä tärähteli. Edes korvatulpat eivät hiljentäneet sitä jumputusta. Jossakin vaiheessa puolen yön jälkeen olin kuitenkin nukahtanut.

Herätyskello oli soittamassa klo 6.30. Ja kun katsoimme ulos, niin taas näytti siltä, että kilpa-ajo oli alkanut.  Satamasta lähti veneitä peräperää ketjussa. Tiedossa oli, että viikonloppuna on tulossa kovia tuulia ja kaikki halusivat tietysti ehtiä seuraavaan satamaan ennen muita.

Niin tuli meillekin kiire. Aamupuuro syötiin kiireellä ja vene laitettiin pikavauhdilla lähtökuntoon. Kahvin ehtisi keittämään matkalla. Köydet irtosivat klo 7.35. Suunta otettiin Ystadiin. Tuulta oli sen verran heikosti, että matkaa jouduttiin tekemään moottorilla. Nostimme ison ylös antamaan lisävauhtia. Mukavasti reilua kuutta solmua ajeltiin ja matka joutui. Muutama purjevene ohitettiinkin matkalla. Perillä Ystadissa klo 12.45. Maileja tuli 28.
Heti, kun vene saatiin kiinnitettyä, vaatteet saivat kyytiä, satamassa oli lämmin. Ystadissa oli helle. Meille tuli yllätyksenä, että satamassa oli uusittu laiturit. Varustauduimme paalukiinnitykseen, mutta laitureilla olikin aisapaikat. Laiturit olivat nyt tulossuunnassa, kun viisi vuotta sitten ne olivat rannan suuntaisesti. Näillä järjestelyillä satamaan on saatu lisäpaikkoja.

Ruoan jälkeen lähdimme kauppareissulle maidon ostoon. Kaikkea muuta meillä riittää, mutta maito tahtoo olla aina vähissä. Ystad on tuttu kaupunki edelliseltä reissulta ja kauppa löytyi vaivatta. Olimme viisi vuotta sitten Ystadissa menomatkalla muutaman päivän ja tulomatkalla minä lähdin junalla Ystadista Malmön ja Kööpenhaminan kautta lentäen töihin vuorotteluvapaan loputtua. Pekka jatkoi kotimatkaa veljeni Jukan kanssa.

Lauantaina odotimme ennustettua sadetta, mutta pilvisen aamupäivän jälkeen aurinko paistoi siniseltä taivaalta. Siivosimme veneen ja iltapäivällä kellotimme sitloodassa ja otimme aurinkoa.  Illalla suihkureissulla sitten taivaan kannet aukesivat ja vettä tuli kuin saavista. Ei olisi tarvinnut suihkussa käydä, niin hyvin ehdin kastua ennen suihkuun pääsyä.

Yöllä alkoi sitten se ennustettu kova tuuli. Keskituuli 15 m/s ja puuskissa 18 m/s. Ei kuitenkaan jaksanut sataa kuin muutama ropsaus silloin tällöin. Minä olen pitänyt kotipäivää vai olisiko venepäivää ja Pekka on tankannut ja järjestellyt venehommia. Aamulla päästään heti taipaleelle kohti Tanskaa.