perjantai 28. elokuuta 2015

Boulogne sur Mer

21.8. heräsimme Dunkerquessa mukavan tuntuiseen aamuun. Edellisen illan sade oli loppunut joskus aamuyöllä ja nyt aurinko nousi puolipilviselle taivaalle. Köydet irtosivat klo 7.35. Edessä oli 44 mailin merimatka ja jälleen kerran jouduimme ajamaan moottorilla, koska tuulta ei ollut riittävästi.

Oli hieno keli ajella. Veden väri on muuttunut Ranskan vihreäksi. Vain Ranskassa on jaden vihreän värinen meri. Ajoimme rannikkoa pitkin ja näkyvyys oli hyvä. Rannikolla ohitimme monta pientä ranskalaiskylää. Olisi hienoa päästä näiden ihanien kylien satamiin, mutta suurin osa on sellaisia, että niihin pääsee vain nousuvedellä.

Täytyy tunnustaa, että emme ole mitään vuorovesiasiantuntijoita. Pekka kyllä lukee ahkerasti Reedsin almanakkaa ja laskeskelee matkoja ja aikoja. Pitkillä legeillä virtauksilla ei ole niin suurta väliä, koska matkalla on sekä myötävirtaa että vastavirtaa. Matka kestää sen minkä kestää. Ainoastaan haasteelliset niemenkärjet vaativat sen, että ei satuttaisi sinne niin, että virta ja aallot ovat vastaisia. Silloin meri on sellainen perunakattila, että ei ole enää kivaa. Muutaman kerran on sellaistakin sattunut.

Nyt kuitenkin oli mukavaa rauhaisaa menoa ja tietysti mahtavinta on se, että on lämmin. On saatu palella alkumatkasta aivan riittävästi. Matkalla oli paljon kalastajia liikkeellä ja muutaman kerran jouduimme väistelemään Dunkerquesta Englantiin kulkevia autolauttoja.

Perillä Boulogne Sur Merissä olimme kahden aikoihin. Mukavalta tuntui ajaa tutun majakan ohi jokisuuhun. Toisella puolen aallonmurtajan takaa näkyi tuttu uimaranta. Olimme viisi vuotta sitten Boulognessa melkein kolme viikkoa moottorivian vuoksi. Satamatoimistossa oli sama marinero tiskin takana ja jälleen näkeminen oli riemuisa.

Boulogne Sur Merissä ylä-ja alaveden vaihtelu on melkoinen. Suurimmillaan se on 8 metriä. Oli melkoinen urakka kiivetä siltaa pitkin ylös palvelurakennukseen.
Ensimmäinen asia oli päästä kampaajalle. Tukka oli aivan kauhea ja en uskaltanut jättää kampaajalle menoa Espanjaan. Sen verran järkyttävä kokemus tukanleikkaus oli viime reissulla. Marinero merkitsi minulle karttaa muutamia kampaamoja ja minä lähdin kyselemään, josko pääsisin ilman ajanvarausta käsittelyyn.
Kampaamo löytyi jo heti kaupunkiin johtavan kadun varrelta. Jari Sillanpään näköinen mies otti minut vastaan. Miehellä oli tyylikkäästi leikattu mustaksi värjätty tukka ja sen alla silmät vilkkuivat aivan Siltsun tyylisesti. Lopputulos oli kerrankin juuri sellainen, jota olin aina halunnut. Kummallista, että joillakin on taito ymmärtää mitä asiakas haluaa. Satamassa marinero kyseli mihin kampaamoon pääsin ja kun kerroin, niin hän sanoi, että tämä kaveri on kuuluisa kampaajamaskeeraaja, joka meikkaa ja kampaa Ranskan missikilpailuedustajat kilpailuihin. No ilmankos oli niin taitava. Ja hinta oli puolet Suomen hinnoista.

Lauantaina illalla myöhään satamaan saapui pari 40 jalkaista purjevenettä. Isojen Rolex-lippujen ja teippauksien perusteella olivat palaamassa jostakin purjehduskilpailusta. Oli hienoa seurata ammattipurjehtijoiden rantautumista. Toinen veneistä tuli aivan meidän viereen. Veneen kippari ajoi venettä rauhallisesti kohti laituria. Mitään kiirettä ei pidetty. Muutamalla ruorin liikkeellä vene oli laiturin vieressä ja mies astui laiturille ja kiinnitti köyden. Samoin oli aamulla heidän lähtiessä. Nyt kippari seisoi laiturilla ja venettä ajoi vaimo. Mies nojaili kaikessa rauhassa mantookiin ja muutamalla sanalla sanoi vaimolle miten ajaa. Kun vene oli pois laiturista, kippari nousi veneen perään ilman mitään kiirettä. Kyllä se käy kun osaa.

On se kumma kun tällä meidän matkalla on ollut joko liikaa tuulta tai ei tuulta ollenkaan. Nyt ennusteet lupailivat jälleen sateita ja kovia tuulia useaksi päiväksi. Minä aloin jo kiukuttelemaan, että haluan lähteä jatkamaan matkaa ja en jaksa näissä samoissa satamissa vain odotella. Se ero meissä on Pekan kanssa, että minä ottaisin enemmän riskejä ja lähtisin kovempaankin keliin. Onneksi Pekka aina toppuuttaa. Ja kapteenin sana on laki. Pekka alkoi kuitenkin hyvitellä ja lupasi lähteä käymään odotellessa Pariisissa. Niinpä varasimme netistä junaliput ja pari hotelliyötä Pariisiin.