1.8. päästiin vihdoinkin lähtemään Klintholmista. Oli
aikainen herätys. klo 06.53 ajoimme satama-altaasta tyynelle merelle. Oli vielä
hieman hämärää, mutta ilmassa jo enne lämpimästä aurinkoisesta päivästä.
Kovientuulien jälkeen oli tietysti tyyntä ja matkaa tehtiin moottorilla. Oli
hieno aamu.
Minä pesin matkalla ryvettyneet lepuuttajansuojat ja samoilla tulilla keittelin käärmekeittoa. Eli pesin kiinnitysköydet. Lämpimässä auringossa molemmat kuivuivat nopeasti matkalla. Pekka vaihtoi Tanskan kohteliaisuuslipun Saksan lippuun. Pursiseuran perälippu vaihdettiin Suomen lippuun.
Perillä Heiligenhafenissa olimme klo 18.10. Saksan satamissa
on sellainen tyyli, että vierasveneet voivat ajaa paikallisten
laituripaikoille. Merkkinä vapaasta paikasta on vihreä lappu laiturilla. Vapaata
paikkaa piti etsiskellä ja ajella pari laiturin väliä. Heiligenhafenin satama
on todella iso. Siellä on lähes 1000 venepaikkaa. Sopiva vapaa paikka löytyi
Sir Tony nimisen Nauticatin vierestä. Ja yllättäen Sir Tonyn kippari puhui
loistavaa englantia. Veneen kotipaikka oli Hampuri, omistaja ajoi sieltä
lastenlasten kanssa viettämään aikaa veneellä. Mikäpä heillä oli ollessa
satamassa, jossa oli hyvät palvelut, kaupunki vieressä ja upea uimaranta
muutaman sadan metrin päässä.
Pekka touhusi taas kaasujen kanssa. Vanhasta muistista
löytyi venetarvikeliike. Sieltä saatiin vaihdettua eurooppalaiset tyhjät pullot
täysinäisiin. Kaasutilanne on nyt hyvä. Illalla teimme kävelylenkin kaupunkiin.
Oli sunnuntai-ilta ja väkeä oli paljon liikkeellä. Kalastajien satama-altaasta
löytyi tutun niminen kalastusalus, Tanja. Pituutta sille oli tullut viidessä
vuodessa parimetriä lisää. Ilmeisesti on ollut hyviä kalastusvuosia tässä
välissä.
Seuraava päivä oli huoltopäivä. Pekka vaihtoi öljyt ja öljysuodattimen
moottoriin. Vene siivottiin perusteellisesti. Käytiin reilu kauppareissu ja
hankittiin ruokatarpeita muutamaksi päiväksi
Satamassa oli Doylen purjeneulomo. Liikkeessä oli myynnissä monenlaisia purjekankaasta tehtyjä tuotteita. Jokaiseen tuotteeseen oli ommeltu jokin numero. Oli mahtavia innovaatioita. Upeita laukkuja, reppuja, lompakoita, nesessäärejä ja koteloita, mitä upeimmissa väreissä. Minä kiinnitin huomioni säkkituoleihin. Niitä oli kahta eri kokoa, iso ja vielä isompi. Huomasin, että siinäpä olisi hieno kumiveneen suojapussi. Meidän Suzumarin aurinkosuoja on sellainen reuhka, että se ei suojaa enää mitään. Lisäksi se on aivan hirveän näköinen. Kumiveneelle ei ole muuta paikkaa kuin ruffin ja vanttien välissä kannella. Se on aina näkyvillä.
Minä menin liikkeeseen ja sain tingattua säkkituolin ilman
täytteitä puoleen hintaan. Värivaihtoehdot olivat petroolin sininen, musta ja
kirkkaan sininen. Valitsin kauniin sinisen värin. Heti veneellä väännettiin
kumivene säkkiin ja olihan se hienon näköinen. Juuri ja juuri ylsi vetoketju ja
tarranauhat kiinni. Kyllä siinä piti kehua itseä kuinka idearikas ja luova
henkilö olenkaan. Ja mikä parasta, minun ei tarvinnut hommata kangasta ja
ommella suojaa itse. Tuskin siitä noin hienoa olisi tullut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti