perjantai 14. elokuuta 2015

Texel Hollannissa 10.–11.8.2015

Illalla mietimme Borkumissa mikä voisi olla seuraava satama. Tällä välillä on vähän vierasvenesatamia, joihin voi turvallisesti mennä sekä ylä- että alavedellä. Olemme käyneet mahdollisuuksien mukaan sellaisissa satamissa, joissa emme käyneet viisi vuotta sitten. Den Helder oli tuttu satama, joten päätimme mennä Texelin saarelle Oudeschildin Marinaan. Matkaa sinne on 102 merimailia.

Aamu oli aurinkoinen, ehkä hieman utuinen. Mallasimme lähtöä ylävedelle, että pääsemme ulos satamasta. Heti kun kaiku näytti kahta metriä, köydet irtosivat klo 10.20.  Ajoimme Borkumin eteläpuolen väylää pitkin. Saari oli upean näköinen mereltä. Kalastusalukset ajoivat edestakaisin rannikon edustalla, oli täysin tyven sää.
Matka kului joutuisasti moottorilla. Yövahtivuorot pyörivät totutusti. Minä valvoin alkuyöstä ja Pekka aamuyöstä. Oli hieno yö ajaa rauhallisella merellä. Pari purjealusta ohitti meidät yön pimeydessä.

Aamulla ajoimme Den Helderin ohitse. Texelin saari on matalaa hiekkarantaa, jota reunustaa korkeahko valli. Muutama kirkon torni ja kylän talojen kattoja näkyi merelle päin vallin takaa. Aivan sataman vieressä näkyi ison vanhanaikaisen tuulimyllyn lavat.

Ajoimme satamaan sisään kapeasta portista klo 8.50. Satama-altaassa oli hollantilaisia kanavalaivoja ja muutama kuunarintapainen isohko alus laiturissa. Vierasvenesatama on aivan sataman perällä. Yksinäinen merimetso istui paalun nokassa kun ajoimme tyhjälle laituripaikalle. Vapaita paikkoja ei juuri ollut. Viereisen veneen kippari auttoi meidät laituriin.

Aamupuuron jälkeen menimme vielä nukkumaan kuten aina yönylipurjehduksen jälkeen. Uni maistui yhteen saakka. Nyt kun ikää on tullut edellisen reissun jälkeen, pitää ajatella terveyttä. Valvominen on ylimääräistä rasitusta ja se tuntuu välillä aika rankalta.

Satamakonttori oli iso uusi kaksikerroksinen rakennus. Palvelu oli loistavaa. Hyvää englantia puhuva nuori mies opasti palvelut ja näytti omasta iPadistaan miten nettiin kirjaudutaan. Wi-Fi toimi erinomaisesti, ehkä parhaiten koko tämän reissun aikana. Suihkut olivat siistit ja vettä tuli riittävästi ilman erillistä maksua. Lähellä oli pieni kauppa, josta saimme ostettua maitoa ja jotain pientä syötävää. Satama on hollantilaisten perheiden suosiossa. Eikä se ole mikään ihme, kun ajattelee sataman loistavia palveluja. Näytti siltä, että paikka oli hollantilaisten purjehtijoiden lomasaari.