Biskajalle ei lähdetä ilman perusteellisia säätietoja.
Meillä vierähti monta tuntia Camaretin turisti-infossa säiden ja tuulien
selvittämisessä Weatheronlinen ja Passageweatherin sivuilta. Turisti-info oli
ainoa paikka, jossa oli netti.
Olimme ajatelleet mennä Biskajan rantoja pitkin. Viimeksi
menimme suoraan Brestistä La Corunaan ja nyt olisi ollut mielenkiintoista nähdä
millaisia satamia Biskajan lahden pohjukassa on. Kaverin sukulaisia asustaa
Biaritzissä ja sielläkin oli aikomus piipahtaa. Purjehduksessa ei aina käy
niin kuin suunnitellaan. Monenlaisia esteitä sattuu matkan varrelle. Nyt
esteeksi muodostui tuulensuunta, joka oli ennusteessa pohjoisesta. Lisäksi
Biskajan lahden pohjukassa on iso sotilasalue, jossa laivasto pitää
harjoituksia. Alueelle ei saanut mennä klo 17–03 välillä ja alue pitää kiertää.
Olisimme joutuneet tekemään kymmenien mailien mutkan, jos olisimme menneet Biaritziin.
Pekka teki reitin Bilbaoon, johon tuulen suunta oli sellainen, että meillä on
mahdollista päästä purjeilla perille saakka.
Matkaan lähdettiin 5.9. klo 9.10. Sää oli pilvipoutainen,
tuulta vajaa 5 m/s pohjoisen ja koillisen väliltä. Tuuli oli niin heikko, että moottorilla
avitettiin matkan tekoa. Vauhtia oli kuuden solmun pintaan. Oli hienoa päästä
jälleen liikkeelle. Camaretin mahtavat kalliot ja kivenjärkäleet jäivät taakse,
kun kokka oli kohti Biskajan vastarantaa.
Iltapäivällä saimme vihdoinkin odotettua seuraa. Iso
delfiiniparvi tuli veneen ympärille kisaamaan. Aikaisemmin olimme nähneet vain
muutamia delfiinejä vilaukselta ja nyt niitä oli parikymmentä sukeltamassa
puolelta toiselle ja vauhdittamassa veneen keulan edessä. Meidän valokuvaus
taidot ovat aika kehnot ja emme saaneet kuvattua niitä hienoja hyppyjä, joita
nämä ihanat eläimet tekivät. Tuntuu aivan kuin ne puikkelehtivat veneen
ympärillä vain toivoen, että näkisimme ne hienot hypyt.
Ensimmäinen yö lähestyi ja minä jäin vahtivuoroon yhdeksän
jälkeen. Pekka köllähti meripunkkaan nukkumaan. Meri oli aika tasaisen ja
sisällä sai nukuttua kohtuullisesti. Delfiinit palasivat veneelle puolen yön
tietämillä. Istuin sitloodan reunalla ja seurasin niitä otsalampun valossa. Ne
olivat niin lähellä, että olisi voinut koskettaa niiden selkää. Tätä jatkui
parituntia ja minä olin yhtä hymyä. Tulen niin hyvälle tuulelle delfiineistä.
Jotakin erityistä positiivista energiaa ne tuovat aina tullessaan. Yö kului
todella nopeasti.
Aamulla tuuli alkoi nousta. Moottori sammutetiin klo 8.00 ja
jatkoimme matkaa purjehtien. Tuuli tuli takalanteelta ja vaihteli välillä aivan
myötäiseksi. Merellä oli todella hiljaista. Ainoatakaan venettä tai laivaa ei
näkynyt ennen kuin vasta lähempänä Bilbaota. Vuorottelimme tähystyksessä, että
toinen sai välillä käydä nokosilla sisällä. Neljän tunnin yöunet eivät riitä
pitämään väsymystä pois.
Toisena yönä tuuli yltyi ja oli yli 13 m/s ja aallot olivat
kolmimetrisiä. Pienensimme purjeita ykkösreiviin. Myötätuuli ja isot aallot
ovat vaikea yhdistelmä. Ohjaaminen vaatii paljon voimaa kun aallot vääntävät
venettä ja tuuli painaa purjeita niin, että se herkästi lähtee kääntymään
tuuleen. Vaikka kova tuuli pitää puomia hyvin paikallaan, iso aalto pyöräyttää
niin, että saa olla koko ajan varuillaan, että ei puomi tule yli. Nukkuminen
tällaisella kelillä on mahdotonta.
Pekka ei ollut saanut nukuttua. Hän tuli vahtivuorolleen
väsyneenä puolihorroksessa kahden jälkeen. Kerroin tilanteen muutokset, että
tuuli oli yltynyt entisestään. Pekka oli jo ruorin takana, kun yhtäkkiä
tapahtui vahinkojiippi. Puomi pamahti toiselle puolelle ja vene kääntyi
tuuleen. Minä istuin sitloodan etuosassa. Isonpurjeen skuutit osuivat minua
päähän ja menetin tajuntani. Pekka käynnisti moottorin ja käänsi veneen
vastatuuleen ja laittoi autopilotin ohjaamaan ja tuli katsomaan miten minun oli
käynyt.
Taju oli jo palannut, mutta vasen käsi oli aivan tunnoton.
Isku oli onneksi osunut pään lisäksi myös vasempaan olkapäähän ja näin ollen se
ei ollut tullut koko voimalla päähän. Isku oli heilauttanut minut veneen laitaa
vasten. Kieli oli jäänyt hampaiden väliin ja veri maistui suussa. Pipo ja
silmälasit lensivät kaaressa ja löytyivät sprayhoodin alta. Onneksi eivät
lentäneet mereen.
Siinä me istuimme tovin veneen keikkuessa vastatuulessa aallokossa
ja suuntana ei ollut Bilbao. Sillä ei ollut siinä vaiheessa väliä. Mielessä
pyöri ajatus, että taisi olla hengenlähtö lähellä. Tunto palautui käteen ja
siinä oli vielä voimaakin jäljellä niin, että pääsin raahautumaan sisälle.
Särkylääkkeen voimalla taisin jopa nukahtaa.
Aamu valkeni kauniina. Tuuli edelleenkin, mutta se oli jo jonkin
verran laantunut. Makasin sitloodan penkillä selällään, olo oli sekava, mutta
mitään aivotärähdyksen merkkejä ei ollut. Söimme meriaamupalan ja katsoimme
kuinka Pohjois-Espanjan utuiset vuoret häämöttivät horisontissa. Olimme
kumpikin todella väsyneitä, mutta helpottuneita, että olimme ehkä selvinneet
pahimmalta.
Minulla oli Pekan vanha kelluntahaalari päällä ja punainen
pipo törötti päässä. Pekka tuumasi, että ei me ainakaan vaatteilla koreilla.
Pekalla itsellään oli tuulipuku ja vihreä goretex pipo päässään samalla tavalla
töröllään ja rillit suolavedestä sumeina. Jaksoimme nauraa itsellemme ja se,
jos mikä on parasta lääkettä.
Perillä Getxon satamassa olimme 7.9. klo 15.00. Matkaa
olimme tehneet 310 merimailia ja merellä olimme olleet 54 tuntia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti