Pekka kävi illalla katsomassa tuulet satamakonttorissa.
Netti ei toiminut ponttoonilla, kuten ei suurimmassa osassa satamia. En kyllä
ymmärrä, että jos kerran on WI-FI, niin eikö voisi laittaa sellaista, joka
myös toimii. Kun tuulensuunta oli selvillä, Pekka laski virtauksia, että
satuttaisiin Alderneyn saaren kohdalle sopivaan aikaan eli niin, että tuuli ja
virtaus on samaan suuntaan. Viime kerran kokemuksesta tiedämme, että meillä on
edessä haastavin legi, mitä tulee virtauksiin. Meri on välillä kuin kiehuva
perunakattila ja sieltä täältä pirskahtelee vesiryöppyjä ylös sieltä mistä
niitä vähiten odottaisi. Onneksi nyt oli tulossa heikkoa tuulta, joka varmasti
helpottaa matkatekoa. Vielä piti laskea nousuveden aika, että päästään satamaan
kohtuullisella odotuksella. St Peter Portissa vedenvaihtelu on 10 metriä ja
sisään pääsee 12 tunnin välein kaksi tuntia ennen ja jälkeen nousuveden.
30.8. lähdimme Cherbourgista klo 8.10. Heikkoa tuulta
lounaasta ja sehän tietää moottorilla ajoa. Sää oli aurinkoinen. Matka kului
myötävirtaan joutuisasti. Välillä sai kyllä ihmetellä meren liikkeitä. Ei voi
kun hämmästellä pyörteitä ja kummallisia aaltoja, jotka tulivat sieltä täältä
ilman ennakkovaroitusta. Välillä oli tasaisia rasvatyyniä alueita ja välillä
teräviä korkeita aaltoja, vaikka ei edes tuullut. Yritin ottaa kuvia merestä,
mutta eihän ne kamerassa näytä oikein miltään.
Kun lähestyimme Guernseyta, alkoi nousta sumua. Onneksi
näkyvyys ei aivan kadonnut. St Peter Portin edustalla oli kaksi isoa
risteilijää. Pienet yhteysalukset ajoivat edestakaisin turisteja rantaan.
Puikkelehdimme alusten välistä odotuslaituria kohti. Meitä tuli vastaan
marinero, joka ohjasi meidät kauemmas odotuslaiturista ison 42 jalkaisen
brittiveneen kylkeen. Olimme perillä klo 15.00.
Onneksi sumu hälveni ja saimme jälleen aurinkoa. Söimme
lounasta odotellessa ja ehdittiin keittää jo kahvitkin, kun parin tunnin
kuluttua brittiveneeseen tuli eloa. Mies ja nainen tulivat veneelle ja
hätistelivät meitä kiireen kaupalla pois. Mies vielä paheksui, että miksi
olemme heidän kyljessään ja sanoi, että odotuslaituri on tuolla ja osoitti
kädellään odotuslaiturin suuntaan. Pekka kertoi, että marinero on ohjannut
meidät siihen. Siirryimme odotuslaituriin ja tuli hieman syyttä suotta haukuttu
olo.
Seitsemän aikaan marinerot alkoivat hakea veneitä sisälle
satamaan. Meidät ohjattiin kylkikiinnityspaikalle, mutta pyysin erikseen
sormilaituripaikkaa. Ja sen me saimme. Laiturilla seisoi komea nuori brittimies
ja otti meidät vastaan ystävällisesti. Heti hän kyseli miten matka oli sujunut
ja onko merellä tuulista. Hän kertoi heidän lähtevän aivan kohta ja pyysi, että
me voisimme auttaa heitä lähdössä. Meinasi, että hän on niin huono ajamaan
venettä ja vene on huono kääntymään. Viereisessä veneessä oli kolme nuorta
kaveria, jotka näyttivät hieman huonokuntoiselta.
Kun nuorten miesten vene teki lähtöä, siirryimme laiturille auttamaan.
Heidän vieressä olevasta veneestä ilmestyi keski-ikäinen pariskunta huutelemaan
näillä nuorille kavereille kaikenlaista, että hyvä kun lähdette, saadaan
satamaan rauha. Meille pariskunta kertoi, että nämä nuoret olivat pitäneet
veneessä bileitä ja huutaneet ja meuhkanneet koko yön. Olivat soittaneet
musiikkia kovalla ja eivätkä olleet lopettaneet pyynnöistä ja marinerojen
käskyistäkään huolimatta. Kukaan ei ollut nukkunut siinä laiturissa. He olivat
saaneet lähtökäskyn marineroilta. Heidän piti lähteä heti kun kunto sallii. Me
autoimme pojat matkaan. Naapuriveneen pariskunta nalkutti ja räksytti
pistämättä tikkua ristiin poikien auttamiseksi. Taisivat olla aika kypsiä.
Seuraavapäivä oli sateinen. Cherbourgin pikaisella
pyöränostoreissulla unohtui ostaa lukko. Kävimme venetarvikeliikkeessä
kyselemässä, mutta eihän siellä mitään lukkoja ole. Paluureissulla ihmettelimme
kovaa moottorin ääntä. Korkealle mäelle nousevan tien alapuolella oli läjäpäin
moottoripyöriä, ralliautoja ja rakenneltuja kiihdytysautoja. Meneillään oli
Hill climb car kilpailu. Autot ja moottoripyörät kiihdyttivät vuorotellen mutkaiseen
ylämäkeen. Jäimme seuraamaan kisaa, vaikka ei me oikein päästy selville kuka
siellä oli voitolla. Ilmeisesti kiihdytysaika mitattiin ja nopein voitti. Monet
autot oli taidokkaasti rakennettu ja autojen omistajat eivät olleet
teinipoikia. Ilmassa oli totista kilpailua.
Olimme satamassa toisenkin yön. Ei huvittanut lähteä
sateiseen säähän. Kauppareissulla ostimme muonaa muutamaksi päiväksi. Illalla
nousuvesi oli korkeimmillaan ja näytti siltä kuin ihmiset olisivat kävelleet
vettä pitkin. Laituria ei enää kunnolla näkynyt. Rantakatu oli upean näköinen
iltavalaistuksessa. Suunnittelimme
seuraavaa legiä. Katselimme tuulia ja suunnitelmissa ollut St Malo jäi
haaveeksi. Päätimme mennä yönylipurjehduksella suoraan Camaretiin. Kun on sopivat
tuulet, niin silloin niitä on hyödynnettävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti