perjantai 4. syyskuuta 2015

Vihdoinkin kunnon purjehdusta, Camaret

1.9. aamulla odottelimme satamasta ulospääsyä. Klo 10.05, pari tuntia ennen ylävettä, jätimme St Peter Portin satama taakse. Oli upea auringon paiste ja tuulta mukavasti 7 m/s sopivasta suunnasta. Pääsimme mukavaan purjehdukseen jo alkumatkasta. Guernsey on hieno vihreä saari. Saaren korkeilla vihreillä rinteillä on upeita isoja taloja, joita ihailimme purjehtiessamme rannikkoa pitkin. Saattoi vain kuvitella miten mahtavat näköalat sieltä on merelle.

Pian rannikko jäi kuitenkin taakse ja saimme nauttia kunnon purjehduksesta pitkästä aikaa. Vauhtia oli 9-10 solmua ja tuuli vaihteli 7-9 m/s. Lisävauhtia saatiin mukavasti myötävirrasta.

Yöllä tuuli pysyi samansuuntaisena ja oli mukava purjehtia täyden kuun valaistessa matkaamme. Laivaliikennettä oli jonkin verran, muutoin yö oli rauhallinen. Saimme molemmat nukkua tasaisessa menossa omalla vapaavuorolla. Joskus aamuyön tunteina viisi purjevenettä ohitti meidät yön pimeydessä. AIS:sta katsoimme, että kaikki veneet olivat 21 metriä pitkiä. Veneet ajoivat muutaman mailin etäisyydellä toisistaan. Päättelimme, että jonkinlainen yöpurjehduskilpailu oli meneillään.

Pekan vahtivuorolle sattui Chenal du Four, joka on mantereen ja saaren väli, jossa on erittäin kovat virtaukset. Viime kerralla tässä välissä mentiin alle solmun vauhdilla, mutta nyt mukavasti myötävirrassa ohitettiin tämä haasteellinen paikka. Paikassa on kovalla tuulella valtavat terävät aallot ja siksi on hyvä mennä hieman varpeillaan tähän kanavaan.

Ennen kymmentä näkyi Camaretin niemen kärjessä olevat isot kivenjärkäleet merestä. Aamu oli jälleen aurinkoinen ja oli mukava ajella purjeilla kohti satamaa. Sataman laiturissa olimme klo 10.30.

Satamassa ei ollut kovin monta vierasvenettä. Pari saksalaista ja ruotsalaista venettä ja yksi iso hollantilainen vene olivat vierailijoiden laiturissa. Suurin osa sataman laituripaikoista oli paikkakuntalaisten omille veneille. Viimeksi tämä satama oli täpötäynnä veneitä ja mekin saimme paikan vasta kun yksi vene lähti samaan aikaan jatkamaan matkaansa.

Keitimme aamupuuron vaikka päivä oli melkein puolessa. Puuron jälkeen laitoimme tuttuun tapaan nukkumaan ja heräilimme iltapäivällä katselemaan ympäristöä. Satamassa oleva toimisto oli kiinni, joten menimme sataman kirkon ja museoitujen vanhojen kalastaja-alusten vieritse rantakadulle, jossa on toinen satamakonttori. Siellä vanhempi mies henkilö puhua pulputti meille ranskaa. Yhtä ainutta sanaa hän ei osannut englantia. Tai ei halunnut puhua, koskapa ymmärsi kaiken mitä kysyimme.

Netti oli täällä todella ongelmallinen. Ranskassa on useissa satamissa NetAboard WI-FI yhteys, joka maksetaan netin kautta ja se on voimassa 90 päivää. Ongelmana on, että miten maksat netissä kun sinulla ei ole nettiyhteyttä. Minä onneton menin satamakonttorin koneella omaan sähköpostiin. Google laittoi kaikki yhteydet poikki ja väitti, että joku tietää minun salasanan. Siitä tuli sellainen sotku, että vieläkin korpeaa.

Yritin turisti-infon langattoman yhteyden kautta saada sähköpostiani takaisin, mutta ei vain onnistunut. Monenlaiset tunnusluvut ja turvaluvut lähetettiin tekstarilla ja salasanat vaihdettiin, mutta sähköpostia en saanut avattua. Olin aivan hiilenä. Sitten ei auttanut kuin jättää asia siihen ja tyytyä sähköpostin menetykseen. Päivä siinä meni tapellessa.

Seuraavana päivänä satoi koko päivän vettä. Meillä meni päivä veneellä oleiluun. Ei huvittanut lähteä sateella mihinkään. Aloimme suunnitella Biskajan ylitystä. Säätiedot saimme turisti-infon netin kautta. Näytti siltä, että pääsisimme lähtemään ylitykseen vasta lauantaina. Kävimme kaupassa hankkimassa ruokatarpeita muutamaksi päiväksi. Täältä saimme vihdoin hankittua pyöriin lukon. Nyt pyöristä olikin kovasti hyötyä kun veivasimme pari kertaa päivässä turisti-infoon ja hoidimme kauppareissut.

Camaret tuntui viimereissulla huippupaikalta, mutta nyt nettikatastrofi sai aikaan pitkän miinuksen. Sataman palvelut eivät ole kaksiset. Vessat ja suihku on kellaribunkkerissa maan alla. Suihkuun pitää ostaa 2 eurolla poletti, jolla saa vettä seitsemän minuuttia. Ensimmäinen suihku oli rikki ja sinne katosi yksi poletti hukkaan. Satamamaksu oli 25,14 euroa, ei siis halvimmasta päästä
Positiivista paikassa on upeat maisemat. Kaupunki on kaunis ja hienot patikointimaastot pitkin upeita kallioita ovat tasamaastontaaplaajalle uskomattomia kokemuksia.