2.10. klo 12.10 lähdimme La Corunasta kohti Vigoa. Ennen
lähtöä kävimme jälleen tankilla. Edessä olisi moottorilla ajoa, koska tuulta ei
ollut. Herkules majakka jäi taakse ja matkaa tehtiin Pohjois-Espanjan rannikkoa
pitkin kohti etelää.
Herkules majakka La Corunassa |
Yö meni normaalissa järjestyksessä. Minä olin iltayön
vahdissa ja Pekka aamuyön. Oli mahtava täysikuu ja upea tähtitaivas. Muutamia
purjeveneitä oli menossa samaan suuntaan. Iso 20 metrinen purjevene jäi
ankkuriin Islas Ciesin edustalle. Minua harmitti, että joudumme jättämään taas
väliin tämän upean ankkuripaikan. Tiedossa oli seuraavana päivänä alkava kova
tuuli, joten ei kiitos ankkuriin.
Auringonlaskun aikaan meri oli lähes tyyni |
Vigon purjehdusklubirakennus |
Purjehdusklubin aula |
Vigossa marinero ajoi vastaan kumiveneellä ja ohjasi meidät
laituriin. Satamassa oli viiden vuoden aikana tehty paljon muutoksia. Siellä
oli upouudet laiturit ja kauppakeskuksen eteen oli rakennettu uusi satama. Sitä
ei ollut viime kerralla kun olimme täällä. Saimme loistavan laituripaikan
uudelta puolelta. 116 merimailin jälkeen olimme laiturissa 3.10. klo 10.15.
Kauppaa etsimässä |
Viiden tunnin unien jälkeen otimme rauhallisesti. Olemme
tulleet peräperää monta legiä yönyli, joten nyt pitää jarrutella. Meidän
maitotilanne oli heikko. Ja se, jos mikä saa Pekan pois tolaltaan. Muistimme,
että iso supermarket oli 2,5 kilometrin päässä. Kauppaan on todella raskas
matka koko ajan korkeammalle nousevan mäen päälle. Ei jaksanut lähteä
kiipeämään. Lähdimme etsimään kauppaa lähempää.
Sain kartan ja reitin kaupalle turisti infosta, joka oli aivan sataman vieressä. Se olisi aivan lähellä. Me ei vain löydetty kauppaa.
Kiersimme tunnin verran edestakaisin koko lähipiirin ja kauppaa ei löytynyt.
Kyselimme paikallisilta ja he vain pyörittelivät päätään ja levittelivät käsiään.
Pari nuorta tyttöä kertoi, että on turha etsiä, koska nyt on sunnuntai ja kaupat
eivät ole auki. Luovutimme ja palasimme veneelle kauppakeskuksen kautta. Ostimme kioskista täytetyt sämpylät ja pari pulloa vettä ja kokista. Se oli
ensimmäinen kerta, kun meidän veneestä loppui maito.
Seuraavana päivänä lähellä oleva kauppa löytyi. Pekka kantoi
repputolkulla maitoa veneeseen. Maitotilanne olisi hyvä ainakin jonkin aikaa.
Seuraavat päivät olivat sateisia ja tuuli oli kovimmillaan lähes 30 m/s. Vieressä olevaan terminaaliin tuli iso Suomessa rakennettu
risteilijä. Se oli hieno laiva. Kyllä suomalainen laivanrakennus on huippua.
Risteilijä oli satamassa vain yhden yön. Sen lähtöä oli seuraamassa kymmeniä
ihmisiä ja mekin liityimme joukkoon katsomaan mielenkiintoista tapahtumaa.
Satamassa oli vain muutamia vierasveneitä. Pari Irlantilaista venettä teki lähtöä samaan aikaan kun me tulimme. Toisen veneen kippari oli ollut aikoinaan risteilyaluksen kapteeni ja kertoi käyneensä Suomessa useita kertoja. Me tulimme suojaan myrskyltä ja he lähtivät sen alta pois kun vielä pääsivät.
Hollantilainen vene oli menossa Kanarialle ARC kilpailuun ja näytti siltä, että heillä oli miehistön vaihto meneillään. Sateesta ilmestyi pari miestä kassien kanssa ja sen jälkeen kannella oli täysmiehitys nokka pitkällä katsomassa merelle. Taitaa pitää kiirettä heilläkin. ARC veneet lähtevät Las Palmasista marraskuun puolivälissä Karibialle ja jos aikoo olla mukana, pitäisi jo kiireen vilkkaan olla menossa kohti Kanariaa.
Maanantaina kuusi miestä seisoi purjehdusvarustus päällä kannella ja osa irroitti köysiä. Iso purje oli kolmannessa reivissä. Tuuli oli heikentynyt, mutta sitä oli vielä lähemmäs 20 m/s. Muutaman tunnin kuluttua vene palasi satamaan. Vigon vierasvenesatama on jokisuussa 2-3 mailin päässä avomerestä ja merenkäynti sataman edustalla on aika vähäistä. Lisäksi Islas Ciesin saaret suoraajat jokisuuta. Taisi tulla sellaiset aallot vastaan, että parempi odotella tuulen laantumista.
Satamassa oli vain muutamia vierasveneitä. Pari Irlantilaista venettä teki lähtöä samaan aikaan kun me tulimme. Toisen veneen kippari oli ollut aikoinaan risteilyaluksen kapteeni ja kertoi käyneensä Suomessa useita kertoja. Me tulimme suojaan myrskyltä ja he lähtivät sen alta pois kun vielä pääsivät.
Hollantilainen vene oli menossa Kanarialle ARC kilpailuun ja näytti siltä, että heillä oli miehistön vaihto meneillään. Sateesta ilmestyi pari miestä kassien kanssa ja sen jälkeen kannella oli täysmiehitys nokka pitkällä katsomassa merelle. Taitaa pitää kiirettä heilläkin. ARC veneet lähtevät Las Palmasista marraskuun puolivälissä Karibialle ja jos aikoo olla mukana, pitäisi jo kiireen vilkkaan olla menossa kohti Kanariaa.
Maanantaina kuusi miestä seisoi purjehdusvarustus päällä kannella ja osa irroitti köysiä. Iso purje oli kolmannessa reivissä. Tuuli oli heikentynyt, mutta sitä oli vielä lähemmäs 20 m/s. Muutaman tunnin kuluttua vene palasi satamaan. Vigon vierasvenesatama on jokisuussa 2-3 mailin päässä avomerestä ja merenkäynti sataman edustalla on aika vähäistä. Lisäksi Islas Ciesin saaret suoraajat jokisuuta. Taisi tulla sellaiset aallot vastaan, että parempi odotella tuulen laantumista.
Vigon satamamaksu oli 21,36 € / vuorokausi. Vessat ja
suihkut olivat purjehdusseuran omistamassa uimahallissa. Netti toimi hyvin
klubirakennuksessa.
Sade ja tuuli jatkuivat vielä maanantaina. Alkoi jo
huolestuttaa, että ehtisimmekö marraskuun puoleen väliin mennessä Almerimariin.
Meillä on tärvääntynyt aikaa tuulien pidossa ja Bilbaossa minun huimauksen
vuoksi enemmän kuin olimme arvioineet. Pitäisikö meidän jättää vene Portugalin
puolelle? Seuraavat legit ovat tässä asiassa ratkaisevia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti