perjantai 20. marraskuuta 2015

Kotiin ja Suomeen

Lagosissa alkoi veneen arki. Pyykkiä oli kertynyt melkoinen vuori. Pyykinpesu on Lagosissa todella helppoa. Pesulassa on neljä Miele pyykkikonetta ja kuivausrumpua. Toimistolta sai ostaa kolmen euron poletin, yksi poletti / kone, pesuaineet kuuluvat hintaan.
Pyykkiliputusta satamassa

Iloinen emäntä kaupparetken jälkeen. Taas on monenlaiset herkut tarjolla.

Kauppareissu oli seuraavana vuorossa. Parin sadan metrin päässä olevasta Pingo Doce kaupassa on laajat valikoimat ja hintataso on noin 60–70 % Suomen hinnoista. Ja mikä parasta, ei tarvitse kantaa kerralla isoja määriä, kun se on niin lähellä. Siellä voi käydä vaikka joka päivä.

Palmujen reunustama kanavan varrella kävimme iltakävelyllä
Kaupunkinäkymiä
Arkeen kuuluu myös siivous. Nyt jätämme veneen talviteloille, siksi teimme perusteellisen suursiivouksen. Kaikki paikat koluttiin läpi. Samoin tehtiin pikku korjauksia, joita veneessä aina riittää.

Paikalliset kulkivat jo talvivaatteissa, mutta me menimme rannalle. Kovin oli hiljaista. Englantilaisia turisteja liikkui, mutta muuten ranta oli melko autio.

Pari viikkoa kuluu nopeasti. Yhtäkkiä olikin jo marraskuu. Puoli vuotta Lagosin satamassa maksoi 2242 euroa. Ei ihan kalleimmasta päästä, mutta halvemmalla olisi päästy Almerimarissa. Satama on todella suojainen ja turvallinen. Ei tarvitse huolehtia veneestä. Loppujen lopuksi olimme ratkaisuun tyytyväisiä.

Lennot oli varattu Lissabonista Oslon kautta Helsinkiin. Lissaboniin pääsee helposti ja halvalla linja-autolla. 5.11. klo 5.45 juoksimme sillan yli Lagosin linja-autoasemalla. Kaikki viimehetken tarkistukset veivät aikaa ja kiirehän meille tuli. Onneksi asema on aivan sataman vieressä.

Tämä oli kotimatkan haastavin vaihe. Kun ehdimme linja-autoon, sen jälkeen kaikki sujui sutjakasti. Matka Lissaboniin kesti 3,5 tuntia ja maksoi 20 euroa. Linja-autoasemalta pääsee paikallisella bussilla lentokentälle. Lennot olivat ajallaan ja saatiin vielä sellaiset lennot, joissa oli ruokatarjoilu.
Ilta saapuu satamaan
Perillä Helsingissä olimme klo 23.45. Jäimme hotelliin yöksi, koska olin varannut ajan vakuutusyhtiön Omasairaalaan seuraavana päivänä.  Matkavakuutus on korvannut kaikki Biskajan onnettomuuden kulut ja nyt vielä olkapään magneettikuvauksen. Lääkäri puisteli päätään kun kerroin tapahtuneesta. Oli sitä mieltä, että minulla oli ollut hengenlähtö lähellä kaksi kertaa: Jos skuutit olisivat tulleet suoraan päähän tai että olisin pudonnut mereen.  Meillä oli onnea matkassa. Olkapäästä ei löytynyt sen suurempaa vammaa tai repeämää. Fysikaalista hoitoa määrättiin, mutta sitä vakuutus ei korvaisi.

Loppumatka tehtiin yöjunassa Ouluun. Nukuimme kumpikin kuin tukki. Asemalla oli poika vastassa. Kotona tuli haikea olo. Me olemme nyt täällä ja vene Portugalissa.

On tehty uskomattoman hieno matka, vaikka emme päässeetkään aivan sinne minne suunnittelimme. Pekka lähti Oulusta 30.5.2015 Jussin kanssa Inkooseen. Yhteinen matkamme alkoi 2.7.2015 Inkoosta Tallinnaan. Monenlaisia satamia on nähty ja paljon koettu. Matka on edennyt hitaasti kovien tuulien vuoksi ja vahinkojiippi Biskajalla aiheutti lähes kuukauden pysähdyksen. Aikaa on kulunut viisi kuukautta ja viisi päivää. Matkaa on tehty yhteensä 3 100 merimailia.

Matka jatkuu keväällä huhtikuussa, jolloin suuntana on Välimeri.