8.8. valmisteltiin yönylipurjehdusta Borkumiin. Pekka laski
lähtöajaksi klo 13.00, että päästäisiin matkan alussa myötävirtaan. Köydet
irtosivat parikymmentä minuuttia yli yhden. Tuulta ei juuri ollut. Ajettiin
heikkoon vastatuuleen moottorilla. Pari tuntia ennen perille pääsyä tuuli
loppui kokonaan. Laivoja meni ja tuli jatkuvasti vilkasliikenteisellä väylällä,
joten pysyttelimme vihreiden poijujen tuntumassa.
Bremeniin menevän väylän suulla oli 17 laivaa ankkurissa
odottamassa satamaan pääsyä. Pekka päätti, että ajamme laivojen etupuolelta
ohi, että ei tarvitse puikkelehtia laivojen välistä. Olimme ohittaneet muutaman
laivan, kun yksi laiva tuli mereltä 21 solmun vauhdilla kohti. Pekka meinasi,
että ei se nyt tähän redille ole tulossa. Pekka kuitenkin käänsi kurssia niin, että
laiva näkee mihin me olemme menossa. Laiva käänsi myös kurssia suoraan meitä
kohti. Sieltä se porotti tulemaan. Sitten se töräytti pari kertaa merkiksi, että
me olemme liian lähellä. Pekka väisti ja laiva ajoi meidän keulan edestä
ankkuriin. Siinä ihmeteltiin, että pitikö sitä juuri meidän kohdalta mennä, kun
tilaa olisi ollut ankkuripaikoille ajamiseen vaikka kuinka paljon. Mietittiin,
että onkohan laivoille määrätyt tarkat ankkuripaikat, joissa niiden pitää olla
redillä.
Borkumin satamiin ajetaan ulkokautta. Matalat väylät eteläpuolella
ovat laskuvedellä kuivilla. Satamat ovat saaren eteläpuolella, joten lähes koko
saari pitää kiertää. Kaupunki on myös samalla puolella mahtavien hiekkarantojen
keskellä. Kaupungin edustalla oli purjeveneitä ankkurissa keskellä
hiekkadyynejä. Mietittiin miten ihmeessä ne ovat ajaneet sinne ylävedellä.
Täytyy tietää tarkkaan oikea paikka, että uskaltaa jäädä ankkuriin.
Ajoimme ensin Burkana Hafen satamaan, jossa oli vain pari
laiturinpätkää vierasveneille. Siellä oli jo monta venettä kyljittäin eikä
meitä huvittanut lähteä hyppelemään veneiden yli. Päätettiin ajaa pursiseuran
satamaan, vaikka norjalainen Cuxhavenissa varoitteli meitä, että siellä ei
riitä vesi. Olivat olleet laskuvedellä kallellaan satamassa. Ajettiin uhallakin
ja ajateltiin, että norjalaisella oli suurempi syväys. Laiturissa olimme klo
9.10 ja vettä kölin alla oli 2 metriä. Maileja tuli 104. Oli hieno aamu ja me
painuttiin pehkuihin. Nukuimme puoli kahteen.
Keitimme aamupuuron, vaikka oli jo lounasaika. Rytmit menevät aina yönylipurjehduksella vähän
sekaisin. Puuron jälkeen lähdimme
kiertelemään lähiympäristöä. Laiturit olivat aika rähjäisessä kunnossa. Monenlaista
raudan pätkää sojotteli siellä täällä. Näytti kuitenkin siltä, että jotain
parannuksia oli yritetty tehdä. Keskeneräisiä paaluja oli hakattu altaan
reunoilla ja kaivinkone seisoi kauha pystyssä rantatörmällä.
Lähdimme linja-autolla tutustumaan kaupunkiin, minne oli
matkaa satamasta 7 kilometriä. Jäimme pois autosta päätepysäkillä. Tarkkaan
katsottiin milloin viimeinen bussi satamaan lähtee, että päästään takaisin veneelle.
Nyt tuntui olevan lounaan aika. Maha kurisi kummallakin. Pysähdyimme
ensimmäiseen pitseriaan, joka tuli vastaan rannalle menevällä tiellä. Se oli
virhe. Saimme todella huonoa palvelua.
Varjossa olevalla terassilla tuli kylmä ja piti oikein pyytää
tarjoilijaa ottamaan tilaus. Pekka tilasi Havaijin pitsan ja minä tilasin pepperoni
rugola pitsan. Pekan valinta oli onnistunut, minulla rugolaa oli niin paljon,
että pitsaa ei alta näkynyt. Ruoho oli likaisen oloista. Makukaan ei ollut
kaksinen. Myöhemmin löysimme monta pitseriaa, joissa tuntui palvelu pelaavan.
Pitikin istahtaa ensimmäiseen paikkaan.
Borkum oli hieno paikka. Turisteja oli paljon liikkeellä,
pääasiassa kaikki olivat saksalaisia. Hotellien ja ravintoloiden täyttämät
rantakadut olivat kuin jostain aurinkorannoilta. Upea valkoinen hiekkaranta
avautui rantakadun päässä terassilta. Lapset juoksivat rannalla rantatuolien
välissä ja ihmiset ottivat aurinkoa hiekalla. Aamulla näkemämme purjeveneet
olivat aivan hiekkarannan edustalla. Heillä oli todella hieno ankkuripaikka.
Kateeksi kävi.
Palasimme viimeisellä bussilla satamaan. Oli laskuvesi ja
veneen alla oli vettä vain 0,9 metriä. Köli makasi liejussa. Emme kuitenkaan
olleet kallellaan. Sataman ympärillä ollut meri oli muuttunut maaksi. Vain
väylällä oli vettä. Suihkun jälkeen uni maistui. Seuraavana päivänä matka
jatkuu Hollantiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti