Heiligenhafenissa herättiin klo 6.00. Oli mukava lämmin
tyyni aamu. Lähtö aamutoimien jälkeen klo 7.15. Ajeltiin moottorilla auringon
paisteessa kohti Kielin kanavaa. Liikenne vilkastui mitä lähemmäksi Holtenauta
päästiin. Useita purjeveneitä oli menossa kohti sulkua ja osa veneistä purjehti
ihan vain huvikseen edestakaisin. Saimme väistellä myös monenlaisia laivoja
aina kanavalaivoista isoihin konttialuksiin. Yhtäkkiä vastaan porhalsi
saksalainen sukellusvene lippu liehuen. Saksalaisilla on liput liehumassa
kaikissa kumivenettä isommissa veneissä. Jopa soutuveneiden perässä tökötti iso
lippu.
Pari mailia ennen sulkua oli iso konttialus redillä
ankkurissa. Purjeveneet ja muut alukset kiersivät laivan molemmin puolin. Me myös otimme suunnan hieman kauempaa. Kohta paikalle porhalsi kumivene, josta mies
kuvasi meitä kännykällä. Sitten hän huusi, että olemme military arealla ja
meidän pitää poistua välittömästi. Minä istuin veneen reunalla ja kysyin mihin
meidän pitää mennä. Mies viittasi lähellä olevaan keltaiseen poijuun. Me
olimme ylittäneet sotilasalueen rajan parilla kymmenellä metrillä. Aluetta ei ollut
merkitty meidän merikortteihin eikä plotterissakaan ollut mainintaa alueesta.
No nyt meidät on sitten kuvattu Saksan tiedustelutietoihin. Toivottavasti tukka
oli hyvin.
Sululla olimme klo 14. Siellä pyöri useita veneitä odottamassa
sulun aukeamista. Odottelua olikin sitten 2,5 tuntia. Norjalaisessa veneessä
oli kolme miestä ja he huutelivat ollaanko menossa Englantiin. Sen jälkeen he
huutelivat brittiveneeseen, jossa oli ehkä kuusissakymmenissä oleva mies
yksinään. Hän oli palaamassa kotiin päin. Koskaan ei selvinnyt mitä norjalaiset
olivat vailla. Puhelivatko vain aikaa kuluttaakseen? Brittiveneen kippari
kertoi meille olleensa Suomessa ja joskus aikoinaan jopa Oulussa
Kun vihdoin sulut aukesivat, ensin sinne ajoi pari laivaa ja
sen jälkeen huviveneet pakkautuivat laivojen väliin. Sen verran oli siinä
notkuttu ja odotettu, että kiiruussa meinattiin ajaa sulkuun ennen aikoja. Ei
huomattu katsoa valoja, jotka olivat vielä punaiset. Kovaäänisestä komennettiin
vielä odottamaan. Kun valot sitten vaihtuivat, saksalainen purjevene kiilasi
meidän ohi ja aiheutti jopa vaaratilanteen, kun ajoi kovalla vauhdilla meidän
eteen. No sen siitä saa kun ei osaa käyttäytyä. Puolustukseksi voi sanoa, että
ei me niin usein olla suluilla pyöritty. Pekka kävi maksamassa kanavamaksun
ylhäällä automaattiin. Norjalaiset kävivät ostamassa olutta.
Kanavassa olikin sitten rauhallista koneajoa. Isoa ja pientä
laivaa tuli jatkuvalla syötöllä vastaan. Yksikään laiva ei ohittanut meitä.
Kanavalla on 8 solmun nopeusrajoitus. Olimme
Rendsburgissa klo 19.00 ja sopivaan aikaan. Alkoi sataa kaatamalla. Rendsburg
on mukava satama hyvine palveluineen, mutta nettiä me emme saaneet toimimaan.
Aamulla sade oli ohi. Lähdimme ajamaan kohti Brunsbuttelia
klo 8.30. Perillä Brunsbuttelissä olimme klo 16.15. Sulussa kaikki meni hyvin.
Emme etuilleet tai muuten aiheuttaneet pahennusta. Oli mukava muistella tuttua
paikkaa edelliseltä reissulta. Aivan sulkujen lähellä on laiturinpätkä, johon
jouduimme jäämään odottamaan moottorin korjaajaa, sen jälkeen kun moottori
sammui kun olimme irrottaneet köydet satamassa. Silloin oli hermot
tiukalla ja siitäkin selvittiin.
Sulusta avautui Elbe-joen suu, jossa virtaukset ovat
melkoiset. Nostimme ison ylös, että vene
ei keikkuisi vanhassa mainingissa. Huomasimme, että purjeessa oli reikä.
Selvästi kolmanneksi ylimmän sauman kohdalla purje oli revennyt. Kyllä meitä
harmitti, että emme huomanneet repeämää aikaisemmin. Heiligenhafenissa olisi
ollut kaksikin purjemaakaria lähellä satamaa. Päätettiin mennä Cuxhaveniin,
että saadaan purje kuntoon. Pakko se on korjata, että ei sitten repeä koko
purje kovassa kelissä. Meidän onneksi saimme ajaa hyvässä myötävirrassa
Cuxhaveniin. Perillä olimme klo 21.00. Heiligenhafenista Cuxhaveniin tuli
matkaa yhteensä 110 mailia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti